Cashback-tarjouksia eli käteispalautusta esiintyy monessa muodossa. Perinteinen malli, ns. rebate eli jälkikäteen maksettava hyvitys on ollut käytössä jo kauan ennen nettishoppailua. Tässä cashbackin maksajana on yleensä tuotteen valmistaja tai maahantuoja.
Esimerkiksi elektroniikan ostaja saa mukaan kupongin, jonka postittamalla (tai nykyisin koodin nettiin syöttämällä) saa rahaa takaisin. Ajatuksena on että valmistaja voi näin vauhdittaa tiettyjen tuotteiden myyntiä, vaikka vähittäiskauppias ei alennuksia myöntäisikään.
Myös monien luottokorttien kanta-asiakasohjelmiin on kuulunut cashback, jossa luotolla tehdyistä ostoksista maksetaan esimerkiksi 0,5%-2% takaisin. Usein isommat prosentit ovat voimassa vain tietyn kampanjajakson ajan, tai vain ostoksista tietyillä yhteistyökumppaneilla. Tietyllä tapaa siis myös vaikka S-ryhmän bonuksia voi siis pitää cashback-järjestelmänä.
Käteispalautuksia on ajoittain nähty myös puhelinliittymien kohdalla. Asiakas siis sitoutuu tiettyyn liittymään määräajaksi ja saa sitten rahaa tilille, siis osan maksamistaan kuukausimaksuista takaisin.
Casinoiden cashback tarjoukset taas perustuvat yleensä siihen että pelaaja saa peleihin hävityistä rahoista eli nettotappioista tietyn osuuden, usein 10% takaisin viikoittain. Selvää on että tässä ei varsinaisia ”säästöjä” tule, sillä rahapeleihin pitää ensin hävitä tästä hyötyäkseen.
Oma lukunsa ovat sitten ”cashback-klubit”, näistä ehkä tunnetuimpana Cashback World, nykyisin myWorld, jota operoi Lyoness niminen yhtiö. Perusajatuksena on että ohjelmaan liittyneet keskittävät nettiostoksiaan yhteistyökumppaneiden verkkosivuille, ja saavat sitten rahaa takaisin, jopa 5%.
Kokemukset näistä ovat ristiriitaisia, ja niissä on verkostomarkkinoinnin piirteitä. Cashback Worldkin on ollut kuluttajaviranomaisten hampaissa useissa maissa.
Useisiin ohjelmiin rekisteröityminen on ilmaista ja sinänsä harmitonta vaikka käteispalautusta ei lopulta suuria summia kertyisikään. Varuillaan kannattaa kuitenkin olla etenkin sellaisten cashback-ohjelmien kohdalla joihin liittyy kuukausi- tai vuosimaksu.
Voi olla hankalaa etukäteen hahmottaa mitkä lopulliset säästöt ovat vai meneekö miinuksen puolelle. Saattaa esimerkiksi olla että vastaavan tuotteen saisi kokonaishinnaltaan edullisemmin toisesta verkkokaupasta, vaikka cashback jäisikin saamatta. Sama koskee tietenkin kaikkia kanta-asiakasohjelmia.