Lidlin kauan odotettu uusi etuohjelma Lidl Plus eli ”bonus” otettiin käyttöön torstaina 25.6. Kanta-asiakasjärjestelmää oli suunniteltu pitkään, mutta käyttöönotto hieman viivästyi poikkeusolojen vuoksi.
Lidl etuohjelma perustuu mobiilisovellukseen, kortteja ei siis jatkossakaan tässä kaupassa kysellä. Alennukset ovat myös välittömiä etuja, eivät siis tilille kertyviä rahaa tai pisteitä kuten S-ryhmällä tai K-plussassa.
Ostomäärät kuitenkin vaikuttavat siihen miten usein etuja saa. Liittymistajouksena sovelluksen lataajat saavat 5€ liittymisedun vähintään 20€ arvoisista ostoksista. Sovellus on saatavilla sekä Android että iPhone puhelimiin.
Alennuskuponkien lisäksi sovelluksesta löytyy raaputuskuponkeja, eli eräänlaisia arpoja joita saa tunnistautumalla ostoksen yhteydessä. Näistä voi paljastua tuotekohtaisia tai koko ostokertaa koskevia alennuksia. Hieman pelillistämistä siis mukana myös.
Ohjelma perustuu ostohistorian profilointiin, jotta kuluttajat saavat tarjouksia itseään kiinnostavista tuotteista. Samalla sovellus toimii tiedotuskanavana, myymälähakuna ja säilyttää takuukuitit. Lidl Plus on kansainvälinen järjestelmä eli etuja voi kerätä ja käyttää myös ulkomailla.
Lidl oli pitkään vastahakoinen etuasiakkuuksien suhteen. Muistamme ketjun aiemman kampanjan jossa mitä tahansa korttia vilauttamalla sai alennuksen ostokorista. Tämä oli tarkoitettu piikiksi kilpailijoita kohtaan.
Yhtiön linjana on ollut että kanta-asiakasjärjestelmät maksatetaan muilla kuluttajilla. Toisaalta ne ovat suomalaisten keskuudessa erittäin suosittuja ja myös Lidliltä on sellaista toivottu.
Kritiikkiäkin on tullut. Älypuhelimessa toimivaa järjestelmää on arvosteltu etenkin vanhusten syrjimisestä sillä käyttö voi olla heille liian haastavaa, eikä sopivaa luuria välttämättä edes ole. Belgiassa Lidl Plus joutui ikäihmisten etujärjestöjen kampanjan kohteeksi. Lidl on kuitenkin vedonnut siihen että jo 83% suomalaisista älypuhelin löytyy, ja myös vanhusten digitaidot paranevat jatkuvasti.